top of page
BELANGRIJKE INFORMATIE foto 2.jpg

KLACHTENREGELING

Begripsomschrijving

klacht

Elke redelijkerwijs als zodanig aan te merken, mondeling of schriftelijk gedane uitlating

van ongenoegen betreffende de dienstverlening door de advocaat, door of namens de

cliënt kenbaar gemaakt.

klager

De cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht uit.

het kantoor

De eenmanszaak met de handelsnaam Mr. D.D.S. Doelam waarbinnen door de heer mr.

D.D.S. Doelam de advocatenpraktijk wordt uitgevoerd. Het kantoor is gevestigd te

(2562 HA) Den Haag, aan de Weimarstraat 58; telefoonnummer: 0644167694; e-mailadres: doelam77@gmail.com.

de betrokken advocaat

De heer mr. D.D.S. Doelam.

klachtenprocedure

De op het kantoor gehanteerde procedure voor behandeling van klachten.

klachtenregeling

Dit document, zijnde de schriftelijke weergave van de op het kantoor gehanteerde

klachtenprocedure.

klachtenfunctionaris

De persoon, niet zijnde de advocaat tegen wie de klacht is gericht, aan wie de

behandeling van de klacht is overgedragen. De klachtenfunctionaris betreft de advocaat

de heer mr. J.P. Sanchez Montoto, verbonden aan het kantoor Sanchez Advocatenpraktijk,

gevestigd te (1183 AT) Amstelveen aan de Prof. J.H. Bavincklaan 2; telefoonnummer:

070-5176589; faxnummer: 070-5145930; e-mailadres: sanchez@sanchezadvocatenpraktijk.nl

1. Inleiding

Met ingang van 1 januari 2015 is de Wet positie en toezicht advocatuur en de

Verordening op de advocatuur in werking getreden. De Verordening op de advocatuur

is vastgesteld door de Nederlandse Orde van Advocaten. Op grond van artikel 6.28 lid 1

van deze verordening dienen alle advocaten te beschikken over een

kantoorklachtenregeling die voldoet aan de vereisten omschreven in het tweede lid van

artikel 6.28 van deze verordening. Verder dient iedere advocaat er zorg voor te dragen

dat klachten conform de kantoorklachtenregeling worden behandeld.

Artikel 6.28 lid 2 Verordening op de advocatuur bepaalt dat in de kantoorklachtenregeling

in ieder geval vastgelegd dient te zijn:

a. op welke wijze de advocaat, de praktijkrechtspersoon of het samenwerkingsverband

klachten behandelt over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst

van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening en de hoogte van de declaratie;

b. dat de kantoorklachtenregeling eveneens van toepassing is op de onder de

verantwoordelijkheid van de advocaat werkzame personen;

c. welke advocaat is belast met de afhandeling van de klacht, die daarmee functioneert

als klachtenfunctionaris;

d. dat de klachtenfunctionaris binnen een maand na ontvangst van de klacht de klager

en degene over wie is geklaagd schriftelijk en met redenen omkleed in kennis stelt

van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van

aanbevelingen;

e. dat de klachtenfunctionaris bij afwijking van de termijn, bedoeld in onderdeel d,

daarvan met redenen omkleed mededeling doet aan klager en degene over wie is

geklaagd, onder vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de

gegrondheid van de klacht wordt gegeven;

f. dat de klager en degene over wie is geklaagd in de gelegenheid worden gesteld een

toelichting te geven op de klacht;

g. dat de klager geen vergoeding is verschuldigd voor de kosten van de behandeling

van de klacht;

h. bij welke onafhankelijke partij een klacht die na behandeling niet is opgelost kan

worden voorgelegd ter verkrijging van een bindende uitspraak als bedoeld in het

derde lid.

Artikel 6.28 lid 3 Verordening op de advocatuur bepaalt tot slot dat de advocaat de

kantoorklachtenregeling van toepassing verklaart op iedere overeenkomst van opdracht

die met de cliënt wordt aangegaan.

2. Doelstellingen van de klachtenregeling

- het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen redelijke termijn

op een constructieve wijze af te handelen;

- het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënten vast te

stellen;

- behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede klachtenbehandeling.

- eventuele toekomstige medewerkers trainen in cliëntgericht reageren op klachten;

- verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtenbehandeling

en klachtenanalyse.

3. Informeren van de cliënt

Het kantoor wijst cliënt er op dat:

  • het kantoor een klachtenregeling hanteert met betrekking tot geschillen over de

totstandkoming en de uitvoering van de overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de

dienstverlening en de hoogte van de declaratie;

  • de klachtenregeling van toepassing is op iedere overeenkomst van opdracht die

door het kantoor wordt aangegaan met de cliënt;

  • de klachtenregeling van toepassing is op de onder de verantwoordelijkheid van de

advocaat werkzame personen;

  • de mogelijkheid bestaat om onoplosbare geschillen, voor te leggen aan de

klachtenfunctionaris van het kantoor;

  • de klachtenfunctionaris betreft: de heer mr. J.P. Sanchez Montoto, advocaat,

verbonden aan het kantoor Sanchez Advocatenpraktijk, gevestigd te (1183 AT) Amstelveen 

aan de Prof. J.H. Bavincklaan 2; telefoonnummer: 070-5176589; faxnummer: 070-5145930;

e-mailadres: sanchez@sanchezadvocatenpraktijk.nl

  • de klager geen vergoeding is verschuldigd voor de kosten van de behandeling van

de klacht;

  • indien na de behandeling van de klacht door de klachtenfunctionaris blijkt dat de

klacht niet is opgelost, de klager de twee navolgende mogelijkheden heeft om de

klacht voor te leggen aan een onafhankelijke partij ter verkrijging van een bindende

uitspraak op de klacht:

a. de klager kan een vordering instellen tegen de betrokken advocaat bij de

rechtbank Den Haag (postbus 20302, 2500 EH te Den Haag);

b. de klager kan een klacht neerleggen bij de deken van de Orde van Advocaten te

Den Haag. De deken kan bemiddelend optreden in geval van een klacht. Voor

klachten kan de cliënt zich wenden tot de deken van de Orde van Advocaten van

het arrondissement Den Haag (postbus 84093, 2508 AB te Den Haag;

telefoonnummer 070-4166122; faxnummer 070-4166125).

4. De interne klachtenprocedure

1. De klager kan een klacht indienen over het optreden van de betrokken advocaat. De

indiening van de klacht gebeurt mondeling, schriftelijk of per e-mail bij de betrokken advocaat

dan wel - naar keuze van de klager - bij de klachtenfunctionaris van het kantoor.

2. De klacht wordt vervolgens geregistreerd en geclassificeerd.

De klacht wordt geclassificeerd:

  • naar wijze van indiening als

A. mondeling;

B. schriftelijk/per e-mail.

  • naar aard van de klacht volgens onderstaande categorieën:

I. klachten over de werkwijze/bejegening door de advocaat;

II. klachten over juridisch - inhoudelijke aspecten van de dienstverlening;

III. klachten over financiële aspecten van de dienstverlening;

IV. klachten over praktijkvoering in het algemeen..

3. De betrokken advocaat, dan wel de klachtenfunctionaris, bevestigt de ontvangst van

de klacht binnen twee werkdagen en geeft daarbij de klager een exemplaar van dit

klachtenreglement. De klachtenfunctionaris stelt de betrokken advocaat, wanneer

de klacht rechtstreeks wordt ingediend, in kennis van de klacht.

4. De betrokken advocaat en de klachtenfunctionaris bepalen in onderling overleg wie

contact zoekt met de betrokken klager en op welke wijze de klacht verder met de

klager wordt doorgesproken en wordt afgehandeld. Het uitgangspunt is steeds dat

de klager tevreden wordt gesteld.

5. Indien de klachtenfunctionaris ingevolge het vorig lid contact zoekt met de

betrokken klager, stelt deze klager in de gelegenheid de klacht mondeling of

schriftelijk toe te lichten. De betrokken advocaat wordt verzocht te reageren op

deze toelichting.

6. Indien tussen de klachtenfunctionaris en de klager een bespreking plaatsvindt, is de

betrokken advocaat daarbij op verzoek van de klachtenfunctionaris of de klager

aanwezig, behoudens wanneer de klager daartegen bezwaar maakt.

7. De klachtenfunctionaris beantwoordt de klacht uiterlijk tien werkdagen na

ontvangst van de klacht, dan wel, in voorkomend geval, tien dagen na ontvangst

van de schriftelijke toelichting dan wel, in voorkomend geval, uiterlijk tien

werkdagen nadat een bespreking over de klacht heeft plaatsgevonden.

8. De afhandeling van de klacht geschiedt schriftelijk en binnen een termijn van één

maand na ontvangst van de klacht. Bij afwijking van deze termijn doet de

klachtenfunctionaris daarvan een met redenen omklede mededeling aan klager en

de betrokken advocaat, onder vermelding van de termijn waarbinnen wel een

oordeel over de gegrondheid van de klacht wordt gegeven.

9. Zodra de klacht afgehandeld is stelt de klachtenfunctionaris de klager en de

betrokken advocaat schriftelijk en met redenen omkleed in kennis van het oordeel

over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen. 

10. De betrokken advocaat dan wel klachtenfunctionaris zorgt voor een schriftelijke,

nauwkeurige vastlegging van de met de klager gemaakte afspraken.

11. Ook indien de klacht alsnog tot tevredenheid van de klager wordt opgelost dienen

de met de klager gemaakte afspraken nauwkeurig en schriftelijk te worden

vastgelegd.

12. Een kopie van de schriftelijke afhandeling van de klacht wordt één jaar bewaard

door zowel de klachtenfunctionaris als de betrokken advocaat.

5. Analyse, rapportage en preventieve actie

De klachtenfunctionaris verwerkt en analyseert de binnengekomen klachten. Jaarlijks

worden de daaruit voortvloeiende conclusies gerapporteerd aan de betrokken advocaat.

Wanneer daartoe aanleiding bestaat doet de klachtenfunctionaris aanbevelingen ter

voorkoming van nieuwe klachten alsmede ter verbetering van procedures. Voormelde

rapportage alsmede de eventuele aanbevelingen van de klachtenfunctionaris worden

jaarlijks besproken door de betrokken advocaat en de klachtenfunctionaris. Op grond

daarvan beslist het kantoor over de te nemen preventieve maatregelen ter verbetering

van de kwaliteit van de dienstverlening. De klachtenfunctionaris wordt van deze

beslissing op de hoogte gehouden.

bottom of page